![]() |
Pe HaiSaRadem.ro vei gasi bancuri, glume, imagini, video, fun, bancuri online, bancuri tari, imagini haioase, videoclipuri haioase, distractie online. Nu ne crede pe cuvant, intra pe HaiSaRadem.ro ca sa te convingi. |
Pr.lect.univ.dr.
Irimie MARGA
Facultatea de Teologie Ortodoxă Andrei Șaguna Sibiu
Das Verhältnis zwischen dem religiösen
Staatsrecht
und dem orthodoxen Kirchenrecht in Rumänien
Ein sehr wichtiges
Problem für die Integration Rumäniens
in die EU ist die Errichtung eines entsprechenden rechtlichen Status
für die religiösen Kulte. In dem Sinn, braucht Rumänien ein neues Kultusgesetz,
das sich jetzt im rumänischen Parlament befindet. Ohne einer freien Ausübung religiöser Gefühle kann man nicht über Demokratie
sprechen. In diesem Prozess soll Rumänien
seine historische Tradition objektiv
und effizient benützen und sein religiöses Recht im europäischen
Kontext eingliedern. Man
muss zugleich alle möglichen Konflikte, bezüglich vieler Aspekte, zwischen dem religiösen Recht und dem orthodoxen
Kirchenrecht, beseitigen, wie z.B.: die Diskrimination,
das Eigentumsrecht, der kanonische Status der liturgischen Gegenstände, die doppelte Jurisdiktion, der religiöse Lebensstil, die Finanzierung der Kulte, die religiösen Kennzeichen usw. Die Integration Rumäniens in die EU soll für uns eine
Chance sein, um demokratische
Gesetze zu veröffentlichen, die der Kirche, den Gläubigen und den Bürger zu Hilfe
kommen.
Despre o separație între dreptul civil religios[1] și dreptul canonic ortodox în România se
poate vorbi numai după reformele domnitorului Alexandru Ioan Cuza, din cea de-a
doua jumătate a secolului 19. Până atunci relațiile dintre stat și Biserică la
români, respectiv dintre dreptul civil religios și dreptul canonic ortodox au
fost determinate de principiul nomocanonic[2] din
Bizanț. Acest principiu s-a extins în tot Răsăritul de influență bizantină și a
fost păstrat de toate țările ortodoxe, chiar după căderea Bizanțului, până în
secolul al 19-lea.
Principiul
nomocanonic în dreptul românesc și simfonia bizantină a relațiilor
Biserică-stat a încetat odată cu reformele lui Cuza, reforme prin care a început
procesul de separație dintre Biserică și stat. Odată cu această separație are
loc și separația dintre dreptul civil religios și dreptul canonic ortodox.
Practic acum are loc nașterea acestei ramuri noi de drept.
Dar această separație
dintre dreptul civil religios și dreptul canonic ortodox nu a avut un început
fericit. Din păcate, multele legi civile elaborate de regimul Cuza cu privire
la Biserica Ortodoxă Română, s-au aflat în contradicție flagrantă cu dreptul
canonic ortodox. Aceasta a dus nu numai la tensionarea relațiilor dintre
Biserică și stat, dar și la tensionarea relațiilor Bisericii Ortodoxe Române cu
patriarhia de Constantinopol. Reacțiile clerului și mirenilor față de legile
lui Cuza cu privire la Biserică, legi care erau necanonice, au dus la
așa-numita luptă pentru canonicitate[3].
De atunci problema armonizării dreptul civil religios cu dreptul canonic
ortodox a rămas mereu actuală, până astăzi.
Anul 1989 semnifică
pentru români începutul revenirii la o societate normală, o societate în care
omul își poate recăpăta demnitatea. Probabil că cel mai important lucru este
tocmai posibilitatea redobândirii dreptului cetățeanului de a avea sentimente
religioase, de a și le manifesta fără teamă, de a se îngriji de legătura lui cu
Dumnezeu. Conceptul binecunoscut al lui Mircea Eliade de homo religiosus
devine o realitate incontestabilă, care nu mai poate fi ignorată.
Astfel, din perspectiva
relației stat-Biserică, legislația civilă care conturează democrația în
România, este nevoită să ia în calcul dimensiunea religioasă a ființei umane.
Această problemă s-a dovedit a fi, la noi în țară, una din cele mai delicate
probleme de după anul 1989, de aceea promulgarea unei noi legi a cultelor a
durat și durează încă atât de mult[4].
Complexitatea acestei
probleme nu este, însă, numai locală, ea privește întreaga Europă, aflată în
plină transformare. Este indubitabil faptul că respingerea proiectului
Constituției Uniunii Europene de către unele state, a avut ca motiv și eludarea
elementului religios din conținutul acestui proiect.
In acest
context, dezvoltarea unui drept civil religios competent este o mare necesitate
pentru țara noastră. Avem mare nevoie de o nouă lege a cultelor, de noi legi
sau regulamente care să creeze cadrul legal corespunzător manifestării libere
și autentice a sentimentului religios, în general, și al viețuirii ortodoxe, în
special. Dar acest proces extrem de complex, trebuie să aibă în vedere, mai
ales, următoarele aspecte:
1.
Valorificarea
obiectivă și eficientă a tradiției noastre istorice.
Tradiția noastră istorică poate furniza legiuitorului românesc soluții
viabile și-l poate atenționa asupra eliminării erorilor sau violențelor de
drept produse în trecut. Tradiția și continuitatea este o mare valoare a
oricărui sistem de drept din lume, cu atât mai mult, în România nu putem ignora
atât tradiția bizantină nomocanonică, precum și orientarea legislației
românești spre tradiția vest-europeană.
2.
Integrarea
noului drept civil religios din România în context european.
Noul drept civil religios din România trebuie integrat contextului
european, dar nu în sensul unei uniformizări, ci în sensul unei unități în
diversitate. Uniformizarea, de fapt, nici nu poate fi posibilă, pentru că
între țările Uniunii Europene nu există uniformitate. Europa este un spațiu al
diversității coerente, iar nu un spațiu uniform sau al unei diversități
divergente. Integrarea dreptului civil religios românesc în Europa trebuie să
se facă în sensul respectării unor principii comune, a respectării drepturilor
fundamentale ale omului, a respectării democrației, dar și cu păstrarea
specificului nostru[5].
3. Armonizarea dreptul civil religios cu dreptul
intern al fiecărui cult religios, în general, și cu dreptul canonic ortodox, în
special.
Această armonizare trebuie înțeleasă în sensul că filosofia dreptului civil
religios românesc nu poate să impună sau să se suprapună principial cu
fundamentul teologic al dreptului canonic ortodox. Filosofia dreptului civil
religios trebuie să fie una simplă, aceea de a crea contextul manifestării
dreptului canonic ortodox, iar nu a căuta să impună principii care contravin
doctrinei ortodoxe. Altfel sistemul de drept civil poate ajunge în conflict cu
sistemul de drept canonic, iar libertatea religioasă poate fi afectată. Dreptul
canonic ortodox nu trebuie să fie, în nici un caz, vulnerabil în fața dreptului
de stat. Pentru aceasta statul trebuie să ofere garanții legale, ca atunci când
unele prevederi canonice sunt în conflict cu cele civile, Biserica să nu poată
fi trasă la răspundere, ci să aibă deplină libertate de manifestare. Sigur că
aceste situații sunt foarte rare, tocmai de aceea trebuie ca Biserica să aibă
dreptul la situații de excepție.
Această armonizare este foarte importantă și foarte delicată pentru vremea
de astăzi și cere o pregătire temeinică, atât juridică, precum și teologică. Ea
înseamnă redescoperirea vechii școli românești de drept, din care dreptul
civil eclesiastic era parte integrantă, care a dat valoroși specialiști
precum profesorii Valerian Șesan[6],
Lazăr Iacob[7],
Ioan Matei[8],
Valeriu Moldovan[9]
ș.a. Eliminarea dreptului eclesiastic din facultățile de drept din România, în
perioada comunistă, a dus la o sărăcire a pregătirii juridice. Acest lucru se
poate constata, cu regret, atunci când se răsfoiesc manualele de teoria sau
filosofia dreptului, publicate după anul 1989, care descriu dreptul canonic
incomplet și eronat[10].
Or, viziunea legislatorului român trebuie să ia în calcul dreptul intern al
fiecărui cult în general, dar mai ales dreptul canonic ortodox, pentru a nu
intra în conflict cu acesta.
Astfel de conflicte au avut loc sau pot avea loc. In cele ce urmează, aș
dori să mă refer doar la numai câteva exemple, sugestive în acest sens[11]:
a) Problema discriminării dintre femeie și bărbat sau a discriminării în
general. Eliminarea și condamnarea oricărei discriminări face parte din
viziunea juridică modernă. Dar această viziune nu trebuie dusă la extrem și
pusă în conflict cu teologia dreptului canonic ortodox. In Biserica Ortodoxă,
bărbatul și femeia, creați de Dumnezeu, sunt egali, dar și complementari.
Preoția sacramentală, însă, potrivit tradiției ortodoxe (și catolice), ține de complementaritatea
bărbatului față de femeie. A confunda această complementaritate cu
discriminarea, este una dintre marile erori pe care le pot face juriștii,
atunci când ignoră dreptul canonic ortodox[12].
Mai mult, asceza monahală, după dreptul canonic ortodox, înseamnă renunțare
și separare, în sensul desăvârșirii personale, iar nu în sens discriminatoriu.
Astfel, a cere accesul femeilor în Muntele Athos[13] sau, în cazul nostru, la Mânăstirea
Frăsinei, nu înseamnă o dreptate pentru femei, ci o nedreptate pentru
Biserică, în sensul înstrăinării de duhul dreptului canonic ortodox.
Din acest motiv se impune ca dreptul civil religios din România să elimine
eventualitatea unui astfel de conflict cu dreptul canonic ortodox. El ar trebui
să cuprindă prevederi care, atunci când Biserica își afirmă credința,
condamnând avorturile, eutanasia, homosexualitatea, să nu poată fi trasă la
răspundere juridică, pe motiv de discriminare[14]. Statul și Biserica, în societatea de
azi, nu mai pot avea concepții identice, dar așa cum statul își apără legile
lui, tot așa trebuie lăsat Bisericii dreptul de a-și apăra legile sau canoanele
ei.
b) Un alt exemplu îl constituie problema subiectului dreptului de
proprietate bisericească. In acest sens există mai multe concepții canonice
cu privire la subiectul dreptului de proprietate bisericească, în funcție de
Biserica sau cultul respectiv, și anume: comunitatea locală bisericească,
cultul sau asociația religioasă, anumiți reprezentanți ai Bisericii[15] etc.
Dreptul civil religios din România nu trebuie să intre în conflict cu
aceste viziuni canonice, nici să impună una dintre ele pentru toate cultele, ci
el va trebui să reglementeze în așa fel încât să nu intre în conflict cu aceste
concepții. Este poate una dintre cele mai delicate probleme, dar rezolvarea ei
trebuie să înceapă, în orice caz, cu respectarea principiului armonizării
dreptului civil religios cu fiecare drept bisericesc intern.
c) Un alt exemplu poate fi legat de statutul canonic al obiectelor
liturgice. Pretutindeni există prescripții legale igienico-sanitare cu
privire la obiectele de folosință publică. Dreptul civil religios din România,
va trebui să prevină eventualele conflicte ce se pot ivi cu dreptul canonic
ortodox, conform căruia, de exemplu, împărtășirea tuturor credincioșilor
se face cu o singură linguriță[16].
Din perspectivă juridico-sanitară, lingurița sau icoanele care se sărută,
pot fi privite ca și căi de transmitere o unor microbi, dar din perspectivă
canonico-ortodoxă ele sunt căi de transmitere a harului și a sfințeniei. Este
vorba așadar de două viziuni, care nu pot fi puse în conflict, ci numai în
continuitate.
d) O altă problemă este cea dublelor jurisdicții[17] ca, de
exemplu, problema învățământului teologic, a clerului militar, a clerului din
spitale, din penitenciare etc., care se află atât sub jurisdicția Bisericii,
cât și a statului. Aici legislația noastră este lacunară. S-au încheiat câteva
protocoale între Patriarhia Română și Ministerul Educației și Cercetării,
Ministerului Sănătății, Ministerul Afacerilor Interne, Ministerul Apărării
Naționale, dar legiferarea trebuie continuată, pentru a nu lăsa loc abuzurilor
care pot pune în conflict dreptul civil religios cu dreptul canonic ortodox.
e) Alte probleme sunt legate de modul religios de viață, mai exact
de regimul alimentar, de dreptul la odihnă, de dreptul muncii, de asistența
medicală. Dreptul civil religios din România va trebui să permită oricărui
cetățean implicat public să-și păstreze convingerile religioase prin alimentație,
mai ales prin post sau, în cazul altor culte, prin alimentația vegetariană,
prin eliminarea consumării anumitor alimente (carne de porc) etc.
Un alt aspect al modului religios de viață este legat de sărbătorile
religioase. In Austria există, la ora actuală, o preocupare de a acorda
dreptul salariaților de a cere zi liberă atunci când este vreo sărbătoare
religioasă, cu condiția ca întreruperea muncii să fie posibilă și ca orele de
muncă să fie recuperate în alte zile, mai ales sâmbăta[18].
Tot în acest context trebuie clarificată și problema raportului dintre
episcopul eparhiot și preotul paroh, și anume: cine reglementează relația
dintre aceștia, dreptul canonic ortodox, potrivit ascultării canonice, sau de
dreptul muncii, potrivit raportului angajator-salariat? Dacă preotul depune un
jurământ la hirotonie, mai este nevoie de un contract de muncă încheiat cu
episcopul său? Intrebările acestea rămân deschise, iar rezolvarea lor trebuie
să vină atât din partea Bisericii, cât și a statului[19].
In privința asistenței medicale, în România legislația civilă a
început să acorde atenție demnității religioase a pacientului, dar lipsesc încă
multe prevederi care să rezolve aspecte conflictuale cu dreptul canonic
ortodox, cu privire la avort, la transplantul de organe, la fecundarea in vitro[20].
f) O altă problemă aș aminti problema finanțării cultelor, mai exact
a salarizării slujitorilor de cult. In cazul acesta, armonizarea dreptului
civil religios cu dreptul intern al cultelor înseamnă, de fapt, a armoniza
statutul de salariat al statului cu statutul autonom al slujitorilor de cult.
Ideea ca slujitorul de cult să fie asimilat cu un funcționar de stat atentează
la autonomia canonică a Bisericii sau a cultului. De aceea problema aceasta a
rămas ca o problemă delicată, încă supusă dezbaterilor publice.
g) Ca ultim exemplu aș aminti situația paradoxală din Franța, cu
privire la interdicția de a purta însemne religioase, în instituțiile
publice. O astfel de situație este, din perpectivă ortodoxă, de neconceput,
mai ales că monahii și clericii ortodocși sunt obligați a-și purta, în public,
însemnele lor, precum rasa, engolpionul, crucea ș.a.
De aici se naște întrebarea: un cleric ce trebuie să respecte, mai întâi,
dreptul canonic ortodox sau dreptul de stat? Răspunsul corect ar fi: amândouă.
Pentru aceasta condiția este ca cele două drepturi să nu se contrazică sau să
nu se excludă reciproc. Altfel, ori clericul respectă legea de stat și își
încalcă convingerile lui, ori își respectă regulile bisericești și încalcă
legea de stat. Altă variantă nu există și, culmea, nici una din cele două
variante enunțate mai sus nu este deplin mulțumitoare.
La această situație nefirească s-a ajuns datorită laicismului excesiv
promovat de statul francez. Mai mult, această situație este și nedreaptă,
pentru că statul apără astfel mai mult dreptatea ateului sau a indiferentului
religios. Dar, oare, creștinul nu are dreptatea lui?
Motivația acestei interdicții absurde este aceea că se dorește ca
cetățeanul francez să nu fie constrâns la a privi vreun însemn religios. Dar,
atunci, creștinul poate fi constrâns în a se dezice pe sine și a nu purta
vizibil, de exemplu, Sf.Cruce? Unde este cu adevărat dreptatea și libertatea?
Această situație din Franța arată clar unde se poate ajunge atunci când
dreptul civil religios este pus în contradicție cu dreptul canonic sau cu
dreptul intern al fiecărui cult recunoscut. Pentru români, nu poate fi decât o
lecție, unde nu trebuie să se ajungă, cât de importantă este colaborarea
dintre stat și Biserică și cât de important este ca dreptul civil religios să
fie în armonie cu dreptul intern al fiecărui cult oficial.
Revenind la ideea centrală a acestor exemple, subliniem că dreptul civil
religios în formare la noi în țară, trebuie să urmărească constant și deschis
armonizarea cu dreptul intern al fiecărui cult legal și, în special, cu dreptul
canonic ortodox.
Primul pas spre realizarea acestui deziderat este cunoașterea, informarea,
de aceea este salutară reintroducerea dreptului bisericesc la facultățile de
drept din România[21].
Pe de altă parte trebuie subliniat și rolul mare al Bisericii Ortodoxe
Române, dar și al celorlalte culte, în a-și dezvolta propria legislație
bisericească. Din nefericire, trebuie să spunem că Biserica noastră a făcut
pași mici în această direcție. Ne lipsește încă un statut nou de organizare și
funcționare al Bisericii Ortodoxe Române. Ideea de a cârpi mereu un
statut caduc din anul 1948, este moartă din fașă. Ne lipsește o legislație
ortodoxă clară cu privire la dubla jurisdicție bisericească, la rearondarea
echitabilă a unităților bisericești, la judecata bisericească a întregului cler
(episcopi, preoți și diaconi) și la raportul ei cu judecata civilă, la
administrarea bunurilor bisericești, la incompatibilitățile dintre slujirea
preoțească și activitățile civile, la pensionarea clerului[22] etc.
Lipsa acestei legislații bisericești clare duce la o stare de ambiguitate,
mai ales între deciziile a diferite eparhii. Eliminarea acesteia printr-o
activitate legislativă bisericească intensă, este o condiție esențială în
definitivarea statutului canonico-juridic al Bisericii Ortodoxe Române, în țara
noastră.
Prin urmare, la noi, mai sunt multe de făcut, atât din partea
statului, cât și din partea Bisericii. Trebuie, însă, să privim lucrurile
optimist, adică să ne bucurăm și să folosim această mare șansă, de care
am fost frustrați în trecutul comunist. Șansa de a întări, pe de-o parte, prin
legi noi, democrația românească și, pe de altă parte, de a fortifica Biserica
noastră cu o structură canonică adaptată, dar mai ales triumfătoare asupra problemelor
vremii.
*
Referat susținut la simpozionul internațional cu tema Libertatea religioasă
în context românesc și european, organizat de Ministerul Culturii și
Cultelor și de Asociația Națională pentru Apărarea Libertății religioase
Conștiință și Libertate, București, 12-13 septembrie 2005.
[1] Prin drept civil religios se
înțelege acea ramură a dreptului de stat care cuprinde toate normele cu privire
la culte și la relația dintre stat și culte. El se mai numește și drept
civil ecleziastic sau drept civil bisericesc (în germ. Staatskirchenrecht),
dar întrucât nu toate cultele se definesc ca Biserică, în literatura modernă
de specialitate s-a înlocuit termenul restrictiv de ecleziastic, cu termenul
mai larg de religios (în germ. Religionsrecht sau religiöses Recht), cf. Stephan Haering, Heribert Schmitz (ed.), Lexikon
des Kirchenrechts, editura Herder, Freiburg-Basel-Wien 2004, col.904;
[2] Principiul nomocanonic (sau după
termenul slav, principiul pravilnic) a fost definit ca rânduiala potrivit
căreia comunitatea creștină se conduce atât după legile de stat
(νομοι), cât și după legile bisericești
(κανονες). Deși de multe ori se afirmă că
principiul nomocanonic a fost numai un principiu bisericesc, în realitate el a
fost atât un principiu de drept de stat, cât și un principiu de drept canonic,
care a dat expresia cea mai potrivită binecunoscutei conlucrări dintre stat și
Biserică, numită simfonia bizantină. Rațiunea acestui principiu constă
în aceea că atât cetățeanul, membru al statului, cât și credinciosul, membru al
Bisericii, se regăsesc în una și aceeași persoană umană. Este cel puțin
artificială ideea de a separa în persoana umană unică, două realități sau două
apartenențe. Sau, altfel spus, duplicitatea credincios-cetățean este în
contradicție cu învățătura creștină fundamentală despre unicitatea persoanei
umane. Chiar noțiunea juridică de individ, atunci când se referă la om,
sugerează că omul este ceva care nu se poate divide, cu atât mai mult
cetățeanul și credinciosul nu pot fi două realități complet distincte. Numai
legătura profundă a principiului nomocanonic cu învățătura dogmatică a
Bisericii explică cum și de ce acest principiu a putut dura secole de-a rândul
în Răsărit, chiar după căderea Bizanțului. Vezi și Pr.prof.dr.Liviu Stan, Tradiția
pravilnică a Bisericii. Insemnătatea și folosul cunoașterii legilor după care
se conduce Biserica, în rev. Studii Teologice, nr.5-6/1960,
p.339-368.
[3] Este vorba de trei legi promulgate de
Cuza, Legea călugăriei (30 nov.1864), Legea sinodală (dec.1864)
și Legea pentru numirea de mitropoliți și episcopi eparhioți (11 mai
1865), care contraveneau flagrant dreptului canonic ortodox, și care, în urma
reacției vehemente a unor clerici și laici ortodocși, au fost înlăturate,
pentru ca Biserica Ortodoxă Română să-și păstreze statutul ei canonic, cf.
Pr.prof.dr. Mircea Păcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Române, Editura
Institutului Biblic și de Misiune al Bisericii Ortodoxe Române, vol.3,
București 1981, p.124-127. Drept recompensă atitudinii ostile a lui Cuza față
de Biserică, autoritățile române i-au ridicat o statuie chiar pe Dealul
Patriarhiei !?
[4] Despre problematica elaborării unei noi
legi a cultelor în România vezi și Radu Preda, Biserica în Stat. O invitație
la dezbatere, Ed. Scripta, 1999, 172p.; Dr.Nifon Mihăiță (edit.), Kirche-Staat-Gesellschaft.
Biserică-Stat-Societate, Publicațiile Academiei Evanghelice Transilvania,
vol.I, Sibiu 2005, 206p.
[5] Vezi și Radu Carp, Stat, Biserică,
cetățean în căutarea unui model european al religiilor, proiect de
cercetare, iunie-decembrie 2004, New Europe College, mss.dact., 74p.; Radu Carp
(coord.), Un suflet pentru Europa. Dimensiunea religioasă a unui proiect
politic, Ed.Anastasia, București 2005, 370p.
[6] Valerian Șesan (1878-1940), a fost preot
profesor de drept bisericesc la facultatea de drept din Cernăuți și la
Institutul Teologic Universitar din Sibiu. Despre opera lui vezi și Pr.prof.univ.dr.Mircea
Păcurariu, Dicționarul teologilor români, Ed. Enciclopedică, București
2002, p.476-477. De reținut este și lucrarea Catedra de drept bisericesc la
facultățile de drept, Cernăuți 1939, 23p.
[7] Lazăr Iacob a fost preot profesor de
drept bisericesc la facultățile de drept din Oradea și Cluj. Despre opera lui
vezi Pr.lect.drd. Irimie Marga, Pr.prof.dr.Lazăr Iacob (1884-1951), în
vol.Academia Teologică Ortodoxă Română Oradea. 70 de ani de la înființare,
Oradea 1995, p.38-42. De menționat este și lucrarea Dreptul bisericesc la
facultățile de drept, București 1939, 27p.
[8] Ioan Matei (1884-1946), absolvent de
teologie și drept, a fost profesor de drept civil și de drept bisericesc la
Cluj și Brașov. Despre opera lui vezi și Pr.prof.univ.dr.Mircea Păcurariu, Dicționarul
teologilor români, Ed. Enciclopedică, București 2002, p.277-278.
[9] Valeriu Moldovan a fost profesor de drept
bisericesc la Cluj. A publicat între altele Curs elementar de drept
bisericesc comparat, Cluj 1930, 131p.
[10] Toate manualele de teoria dreptului
publicate la noi (Gheorghe Boboș, Nicolae Popa, Ioan Ceterchi, Ioan Craiovan,
Ioan Santai ș.a.) atunci când descriu dreptul canonic se referă doar la cel
catolic, și anume la Codex Iuris Canonici, din 1917. Ne se amintește de
faptul că acest codex a fost abrogat în 1983, când a intrat în vigoare noul Codex.
Iar despre canoanele Bisericii Ortodoxe (apostolice ecumenice, locale și ale
Sf.Părinți) sau despre legiuirile Bisericii Ortodoxe Române, nu se amintește
nimic.
[11] Pentru unii creștini ortodocși, aceste
exemple pot părea absurde, sau inutile, pentru că ar fi de la sine înțelese.
Dar privind la noua legislație europeană, care devine tot mai exactă, și care
ne învață cum să tăiem porcul (!), cum să hrănim câinii (!), cum să facem
brânza (!), trebuie să prevenim unele situații prin care Biserica ar fi
vulnerabilă în fața unor astfel de prevederi. Oricum, alarma trebuie trasă la
timp, nu când este prea târziu.
[12] Pr.Michael Harper, Equal and
Different. Male and Female in Church and Family, Ed. Hodder &
Stoughton, London 1994, 242p.
[13] Este binecunoscută polemica dintre unii
parlamentari europeni și Muntele Athos, care au cerut accesul femeilor la
mânăstirile atonite, din considerente nediscriminatorii!
[14] La fel de cunoscut este cazul unui pastor
suedez care a fost dat în judecată de asociațiile de homosexuali, pentru că, în
predicile sale, i-a condamnat pe aceștia. Culmea este că pastorul a pierdut procesul,
dar din fericire a fost achitat.
[15] Vezi și Dr. Ioan Mateiu, Dreptul
bisericesc de stat în România întregită. Regimul general al cultelor, București
1926, mai ales cap.Teoria proprietății bisericești, p.62-68.
[16] La noi a fost cazul unei persoane din
Brașov care a reclamat un preot la Protecția consumatorului, pentru că
împărtășește cu o singură linguriță, contrar regulilor igienico-sanitare!
[17] Vezi, pe larg, Pr.lect.dr. Irimie Marga, Principiul
jurisdicțional în Biserica Ortodoxă, în Revista Teologică, Sibiu,
nr.2/2004, p.171-182 și nr.3/2004, p.55-68.
[18] Vezi Prof.dr. Wolfgang Wieshaider, Religia
în spațiul public: semnificația sărbătorilor laice și religioase, referat
susținut la Universitatea de Vară a Universității Româno-Germane, Sibiu, 6
iulie 2005.
[19] De exemplu, unele neînțelegeri ar fi
eliminate, dacă statul ar recunoaște prevederile dreptului canonic din cadrul
Bisericii. Astfel, jurământul de la hirotonie ar avea nu numai putere canonică,
ci și putere juridică.
[20] In sesiunea din 5-6 iulie 2005, Sf.Sinod
a aprobat documentele finale redactate de comisia ortodoxă națională de
bioetică cu privire la avort și eutanasie, ca puncte de vedere oficiale ale
Bisericii Ortodoxe Române, cf. Telegraful Român, nr.25-28/2005, p.5.
[21] Din păcate, nu prea avem specialiști care
să predea această disciplină, cu atât mai puțin, specialiști în relațiile
stat-Biserică, așa cum există pretutindeni. Ar trebui, de fapt, ca dreptul
civil religios, să fie disciplină obligatorie la toate facultățile de
drept, care să dea specialiști în domeniu, acoperind astfel această mare lipsă,
la noi.
[22] Pr.lect.dr. Irimie Marga, Pentru o
nouă legislație bisericească, în rev.Renașterea, nr.3/2001, p.8;
Idem, De ce un nou statut al Bisericii Ortodoxe Române?, în
rev.Renașterea, nr.10/2001, p.8.