![]() XHost |
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink. |
Psalmul 1
Glasul lui Hristos Glasul Bisericii
Pr. Dr. Constantin Valer Necula
Fericit bărbatul care n-a umblat în sfatul
necredincioșilor și în calea păcătoșilor nu a stat și pe scaunul hulitorilor
n-a șezut.
Acest psalm ne vorbește despre smerenia Domnului
nostru Iisus Hristos, despre Cap și despre mădulare.
Capul, născut din Maria, a murit și a fost
îngropat, iar mai apoi a înviat, S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta
Tatălui, unde mijlocește pentru noi. Hristos este Capul nostru. Noi suntem
mădularele Lui.
Biserica întreagă, împrăștiată pe tot pământul,
este Trupul Său, al cărui Cap este El. Și spunem aceasta nu doar despre
credincioșii care trăiesc astăzi, ci și despre cei ce au fost credincioși
înaintea noastră și despre cei care vor supraviețui în credință după noi, toți,
până la sfârșitul lumii, toți făcând parte, astfel, din acest Trup, al cărui
Cap S-a înălțat la ceruri. Știm de-acum, așadar, cine este Capul și cine este
trupul: Capul este Hristos, trupul suntem noi.
Pentru aceasta, dacă știm să ascultăm glasul Său,
trebuie săl recunoaștem ca acela al Capului, noi fiind mădularele: pentru că
toate câte le-a suferit El, le-am suferit și noi în El, iar toate câte noi le
suferim le compătimește și El în noi. Dacă suferă Capul, putem oare zice că nu
suferă și mâna? Sau, iarăși, dacă suferă mâna, se poate zice că nu suferă și
Capul? Sau dacă este în suferință piciorul, putem spune oare că nu este în
suferință și capul? Când vreun mădular al nostru suferă vreo suferință
oarecare, toate mădularele încearcă să ajute mădularul cel suferind.
Când Hristos a suferit, eram noi omenitatea - cei care sufeream în
El, iar acum El este înălțat la cer și șade de-a dreapta Tatălui. În toată
vremea El suferă, așadar, când Biserica Sa pătimește deșertăciunile acestei
lumi, încercările și temerile care purifică, curățind Biserica, precum aurul în
focul topitoarei se curățește.
Hristos unește deci întru El Trupul ți Capul, pentru aceea în glasul Lui,
noi Îl recunoaștem și pe al nostru și în glasul nostru Se recunoaște El.
Să ascultăm acest Psalm, ascultându-L vorbind pe
Însuși Hristos.
Rugăciune:
Doamne Iisuse Hristoase,
Tu ești Capul nostru,
prin mijlocirea drragostei noi suntem uniți cu
Tine;
Tu ești cu noi.
Vorbește așadar în noi,
vorbește așadar prin noi,
pentru ca și noi să vorbim în Tine
Cel care împărățești în veacul veacului.
Amin.
(cf. Introducere la Ps. 54.4)
după: 1 Salmi pregati da S. Agostino
Ed. Paoline, sesta edizione, 1996
Idea originale di A. G. Hamman Saint Augustine
prie les Psaumes;
Desclée de Bronwer, 1980, trad. di Annamaria
Parenzan,
introduzione di Beppe del Colle
Psalmul 2
Domnul m-a pus împărat peste Sion
Iar Eu sunt pus Împărat de El peste Sion, vestind
porunca Domnului.(Ps.
2.6)
Titulatura ce I-a fost dată lui Iisus, pe când Se afla pe Cruce, era Iisus
Nazarineanul, Împăratul iudeilor (cf. In. 19.19). Mântuitorul a vrut prin
aceasta să învețe că, deși iudeii L-au dat morții, prin aceasta n-au putut să-L
împiedice să fie Rege. Un Împărat ce a venit cu slavă și putere să facă
dreptate după faptele lor. Stă scris în Psalm: El M-a pus Împărat peste Sion,
muntele cel sfânt al Lui.
Inscripția INRI a fost scrisă în trei limbi (ebraică, greacă și latină), pentru
a arăta prin aceasta că El împărățește nu numai peste iudei, ci și asupra
păgânilor. Pe de altă parte, același psalm spune la adresa iudeilor: Iar Eu
sunt pus Împărat de El peste Sion, muntele cel sfânt al Lui
, dar spune de
asemenea, referindu-se la Greci și la Latini: Domnul a zis către Mine: «Fiul
Meu ești Tu, Eu astăzi Te-am născut! Cere de la Mine și-Ți voi da NEAMURILE
moștenirea Ta; și stăpânirea Ta, marginile pământului.» (v. 7-8)
Popoarele păgâne nu vorbeau numai greaca sau latina, dar aceste două limbi erau
deasupra altora: limba greacă, în ce privește literatura, iar cea latină, în ce
privește diplomația politică a Romei. Aceste trei limbi ebraică, greacă,
latină arătau că laolaltă, aceste trei popoare recunoșteau suveranitatea Lui.
De
asemenea, inscripția nu spunea: Împărat al națiunilor ci Împărat al
iudeilor, pentru a reaminti, în acest fel, originea neamului creștinesc. Căci
din Sion va ieși Legea și Cuvântul lui Dumnezeu din Ierusalim.(Isaia 2.3)
În acest fel, dacă deocamdată fiii Împărăției s-au aruncat în întuneric
pentru că n-au acceptat regalitatea lui Hristos, mulți dintre ei vor veni din
Orient și din Occident pentru a prinde un loc la ospăț (banchet), nu cu Platon
și Cicero, ci cu Avraam, Isaac și Iacob în Împărăția Cerurilor (Mt. 8.11-12)
Sermones, 218, 5,
6
Rugăciune:
Doamne, vie Împărăția Ta
care vine pentru toți,
buni și răi,
în Hristos, Domnul nostru.
Amin.
după: Salmi pregati da S. Agostino
Ed. Paoline, sesta edizione, 1996
Idea originale di A. G. Hamman Saint Augustine
prie les Psaumes;
Desclée de Bronwer, 1980;
trad. di Annamaria Parenzan
introdutione di Beppe del Colle
Psalmul 3
Cu glasul meu către Domnul am strigat (Ps. 3.4)
Cu glasul meu către Domnul am strigat, adică
n-am strigat cu glas trupesc, numai cu vocea, așadar, a cărei rezonanță rezultă
din vibrați aaerului, ci cu glasul inimii pe care oamenii nu-l pricep, dar care
la Domnul străbate ca un strigăt. Cu glasul acesta, fecioara Suzana s-a
făcut înțeleasă de Domnul; cu glasul acesta Domnul Însuși a învățat ucenicii
Săi să se roage, spunându-le să o facă ținând ușa închisă, adică fără zgomot,
în taina inimii.
Și nu se poate spune că ne rugăm cu mai puțină
putere (cu mai mică intensitate), numai pentru faptul că din gura noastră nu se
face auzit nici un cuvânt; de altfel, chiar și atunci când ne rugăm în tăcere,
în inima noastră, dacă vin gânduri din afară să tulbure rugăciunea, nu putem
spune: cu glasul meu către Domnul am strigat.
Spunem acesta cu adevărat, rostim aceste cuvinte
numai când inima noastră, fără a mai fi distrasă de gânduri și ispite trupești,
vorbește numai Domnului, care atunci o pricepe. Această rugăciune se poate numi
strigăt pe bună dreptate, pentru vigoarea tensiunii care o animă.
Dorința de rugăciune, redă pacea și curăția inimii
și o face să înțeleagă care sunt darurile pe care Dumnezeu le varsă din plin în
sufletele noastre. Dumnezeu nu ascultă și nu împlinește dorințele noastre numai
pentru că ele au fost invocate înaintea Lui; El este mereu gata să dăruiască
lumina Sa, nu lumina aceea vizibilă, ci aceea a înțelepciunii date de Sfântul
Duh; noi suntem aceia care n suntem gata a-L înțelege, când ne lăsăm purtați pe
alte brațe și suntem orbi, lăsându-ne în patimile trecute.
Rugăciunea convertește inimile noastre către Acela
ce este mereu gata a dărui, dacă știm să-I cerem. Această convertire curăță
ochiul cel dinăuntru, vânând dorințele și patimile trupești. Privirea inimii
află astfel curăția sa și poate astfel suporta lumina simplității divine ce
vine dintr-o lucire nemuritoare și neschimbătoare, fără de apus. Acela ce se
roagă, nu numai că suportă această lucire, ci este și fascinat de ea; nu este
numai luminat, ci experimentează o lumină inefabilă, care este cu adevărat
fericirea noastră.
Introducere Ps. 3,4
Rugăciune:
Doamne, vezi dorința noastră
este deja rugăciune înaintea Ta.
Fă să răsară în inima noastră
rugăciunea care este liniște,
așteptare a bunurilor care au să vină,
azi și mâine și-n veacul viitor.
Amin
Sf. Augustin
Psalmul 4
Pus-ai bucurie în inima mea
Nădăjduiți în Domnul. Ce vrea să spună aceasta?
Ce se nădăjduiește, dacă nu binele? Fiecare dintre noi vrea să obțină de la
Dumnezeu bunuri după pofta inimii sale, mai greu însă dintre bunurile
lăuntrice, acelea care privesc pe omul cel dinăuntru și care singure sunt demne
de dorința noastră.
Pus-ai bucurie în inima mea. Nu trebuie să
căutăm bucuria în cele din afară; o fac poate acei împietriți la inimă, aceia
care iubesc vanitatea și caută mereu minciuna. Caută în tine, acolo unde este
pecetea luminii dăruite de Dumnezeu. Spune, de altfel, și Apostolul: Hristos Se
sălășluiește și locuiește în omul interior, dinăuntru, care vede adevărul, căci
Iisus a zis: Eu sunt Adevărul. Hristos grăia în Apostolul, când acesta scria:
Voi căutați o dovadă că Hristos vorbește în mine(II Cor. 13.3)
Aceasta nu se sălășluiește dar, în cele din afară,
cât în cele dinăuntru, în cele interne ale inimii, în acea cameră închisă, unde
noi trebuie să ne rugăm.
Cu glasul meu pe Domnul am strigat și m-a auzit.
Unde te-a ascultat, auzindu-te? În cele dinăuntru ale tale. Unde este locul în
care El dăruiește harul Său? În cele dinăuntru. Și unde te rogi, acolo fi-vei
ascultat și dăruit cu fericire.
Rugăciune:
Intrat-ai în cele ale mele și eu rămas-am
afară
și acolo te căutam.
Atinsu-m-ai
și-acum mă topesc de dorință după pacea Ta
pe care Tu mi-ai dat-o
acum și mâine și pentru veșnicie. Amin.
Fericitul Augustin, Din Confesiuni 10.27
Psalmul 5
Închina-mă-voi în sfânt locașul Tău
(Ps.
5.7)
În acest Psalm, atenția noastră este atrasă către
smerenia celui ce este rob supus lui Dumnezeu. Glasul său vorbește întregului trup
tainic al lui Hristos. Ne aducem aminte astfel că în Psalmi nu se aude vocea
izolată a unei rugăciuni, ci aceea a tuturor acelora ce formează trupul lui
Hristos.
Și, cum toți se află uniți într-un singur trup,
tot astfel vorbește un singur om. Poate că ei, în ei înșiși, sunt nenumărați,
dar în unitatea unui singur sunet sunt unul singur. Și acest trup unic prin
unitate este și templul lui Dumnezeu, după spusa Apostolului:
Pentru că
sfânt este templul lui Dumnezeu care sunteți voi(I Cor. 3.17b). Voi,
adică toți aceia care cred în Hristos cu acea credință ce se revarsă în iubire.
A crede în Hristos este, în fapt totuna cu a-L iubi.
Câți cred în acest mod, sunt pietrele vii care
edifică templul lui Dumnezeu; sunt lemnul cel nestricăcios al arcei mântuirii
pe care apele Potopului nu au reușit să o scufunde. Și în acest templu
înțelegând oamenii care-L alcătuiesc Dumnezeu ascultă rugăciunea și o
împlinește.
A te ruga în templul lui Dumnezeu vrea să zică a
te ruga în comuniune cu Biserica, în unitatea Trupului lui Hristos. Trupul lui
Hristos este alcătuit din toți credincioșii împrăștiați pe fața pământului,
ascultați pentru că se roagă în acest templu. Cine se roagă în comuniune cu
Biserica în care se împlinește icoana templului celui vechi se roagă în Duh
și în adevăr. În acest psalm, așadar, răsună glasul acestui templu.
Rugăciune:
Doamne,
Biserica este casa Ta.
Deschide-o tuturor popoarelor
pentru că din tot pământul
se înalță rugăciunea
acelora ce sunt uniți în credința în Mesia
Domnul nostru Iisus Hristos,
pentru veci.
Amin.
Fericitul Augustin, Confesiuni
Psalmul 6
Tu ești cu adevărat un Dumnezeu tainic
Când a venit Domnul, căci venit-a pentru a putea pleca,
a venit în chip cu totul tainic. Pentru a fi cu adevărat întărit vederii
noastre, a apărut între noi înveșmântat în slăbiciunea trupului. Era necesar să
vină astfel pentru a fi văzut, spre a fi disprețuit, spre a fi crucificat
(răstignit). Strălucirea slavei Sale, stă în divinitatea Sa, dar aceasta era
ascunsă sub acoperământul cărnii. De aceea, dacă iudeii ar fi cunoscut aceasta
n-ar fi răstignit pe Domnul slavei (I Cor 2.8).
Arătatu-S-a tainic în mijlocul iudeilor și al
celor care-L dușmăneau, făcut-a minuni, suferit-a persecuții până în ziua în
care a fost atârnat pe lemn. Și iudeii văzându-L astfel spânzurat pe lemn, L-au
disprețuit și mai mult, înălțând, plini de mândrie capul înaintea Crucii Sale
și zicând: Dacă ești Tu cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, coboară de pe Cruce!
Dumnezeul dumnezeilor este, așadar, tainic,
ascuns, iar cuvintele Sale exprimau mai mult compasiune decât maiestate. Nu-i
glasul nostru acela care zice: Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce mai
părăsit? (Ps. 21.2) Nu e oare acesta glasul păcătosului aflat în necurăția
trupului? El, cel care a luat trup asemenea celui ce păcătuiește, de ce n-.ar
fi luat un glas asemenea celui al păcătosului?
Dumnezeul dumnezeilor Se tăinuiește pe Sine,
așadar când străbate printre oameni, suferind foamea și setea, șezând la
oboseală, dorind din slăbiciunea trupului, când a fost prins, biciuit, umilit
dinaintea judecății, când a răspuns mândriei judecătorului: N-ai avea nici o
putere asupra Mea, dacă nu ți-ar fi fost dată ție de Sus (In. 19.11).
Când, purtat la Patimă, nu a deschis gura Sa ca o
oaie înaintea celui ce o junghie și sfârșind cu răstignirea și cu îngroparea
cea de trei zile, Dumnezeul dumnezeilor a fost mereu ascuns în taina Sa.
Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut. Suntem
bineveniți noi toți. Pământul întreg adunat de la o margine până la alta, din
Orient până în Occident, nu L-a văzut, dar crede. Și atunci fraților? Acest
Dumnezeu al dumnezeilor, ascuns atunci, rămâne tăinuit și astăzi? Rămâne
tăinuit pe vecie? Să nu fie! Nu, sigur nu ! Ascultați: Dumnezeu va să vie în
toată slava Sa.
Rugăciune:
Doamne, nouă celor ce nu L-am văzut
pe Fiul Tău în starea umilințelor Sale
îngăduie să-L însoțim
când va veni întru slavă!
Fericitul Augustin
din Comentarii la Psalmul 49.5-6
Psalmul 7
Tăcerea lui Iisus
Psalmul acesta a fost ocazionat de următoarea
faptă: în cartea Regilor (II Regi 17), se vorbește despre Kush, (în traducere rom.
Hușai), prietenul lui David, care a petrecut între cele ale lui Abesalom în
revolta sa îndreptată împotriva tatălui său, întărindu-i acțiunea cu spusele
sale în calitate de sfătuitor, salvând mai apoi pe rege cu vestirea faptelor ce
au să fie (II Regi17.16). Dar, pentru a pricepe cu adevărat despre ce este
vorba, trebuie să trecem dincolo de simpla povestire, dând la o parte vălul pe
care David-proorocul, l-a așezat peste taina spuselor sale. Și vălul cade,
citind faptul istoric în lumina lui Hristos.
Kush semnifică tăcerea și arată tăcerea pe care
Domnul nostru a opus-o comploturilor dușmanilor Săi. El S-a închis în secretul
celei mai adânci taine prin care fost-a încercată orbirea acelei părți din
neamul lui Israel care persecută pe Domnul, încetând atunci când mulțimea
popoarelor au intrat în Biserică și, astfel, tot Israelul a fost mântuit.
Apostolul face amintire de această taină profundă
și la această tăcere înalță glasul atunci când exclamă, rănit de uimire: O,
adâncul bogăției și al științei lui Dumnezeu! Cât sunt de necercetate
judecățile Lui și cât de nepătrunse căile Lui! Căci cine a cunoscut gândul
Domnului sau cine a fost sfetnicul Lui?(Rom. 11.33-34)
Mai mult decât să explice această adâncime a
tăcerii, Apostolul, iată, cu bună intenție, o propune admirației noastre. Pe
calea acestei tăceri, Domnul Se ascunde în taina Pătimirii Sale sau altfel
spus, darul cel mare al milei Sale și al purtării Sale de grijă în căderea de
bunăvoie a fratelui său în vina detestabilă a trădătorului: moartea unui om,
prin înțelepciunea purtării de grijă a lui Dumnezeu, întemeiază mântuirea
tuturor oamenilor.
Acest psalm are acest înțeles când îl caută inima
dreaptă, demnă de a i se descoperi taina Dumnezeului celui viu; cuvintele lui
Kush descoperă toate câte le ascunde această taină a tăcerii. Acela care pentru
necredincioși și persecutori rămâne tăcut și ascuns, pentru prietenii lui
Hristos nu se mai arată așa: tăcerea ascunde taina lui Hristos pe care Dumnezeu
le îngăduie să o descopere.
Rugăciune:
Doamne,
voim a înțelege cuvântul Tău,
acel cuvânt ce se ascultă numai în tăcere.
Zidește inimile noastre,
acest spațiu al liniștii și al ascultării.
Amin.
Psalmul 8
Laudele pruncilor și ale celor ce sug
laptele maicilor lor
O, Doamne, fă-ne pe noi să contemplăm cerurile,
lucrul mâinilor Tale! Limpezește cu lumină norii între care ne-ai înălțat
privirile ochilor noștri! Acolo, în liniște, este mărturisirea Ta care dă
înțelepciune micuților. Primește ca fiind perfecte, o, Doamne, laudele ce vin
din gura pruncilor și a celor ce sug!
Noi nu cunoaștem alte cărți (desigur, în afara
Scripturii) care să dărâme cu atâta eficiență mândria și să distrugă inamicul
care agită ideea împăcării cu Tine fără a renunța la păcatele noastre. Nu cunosc,
Doamne, nu cunosc alte spuse care să fie în același timp pure (curate) și la
fel, în același timp să oblige a da mărturie, făcându-mă să-mi supun capul meu
jugului Tău, chemându-mă să-Ți înalț un cult eliberat de interese obscure.
Cum pricep eu toate acestea, o, Preabunule Tată!
Dăruiește-mi acest har din momentul în care plecatu-m-am jugului Tău, pentru că
Tu l-ai promis acelora care i se vor supune.
Mila Ta, Doamne, până la ceruri și adevărul Tău
până dincolo de nori. Norii vor trece, cerurile vor rămâne. Propovăduitorii
Cuvântului Tău, trece-vor din lumea aceasta într-alta, Scriptura înseși se
împrăștie la toate neamurile, până la sfârșitul lumii. Ba chiar cerurile și
pământul vor trece, dar cuvântul Tău, nu.
Noi înșine, copii iubiți ai Fiului Tău, nu știm
ceea ce suntem. Hristosul Tău, cel ce a păzit curăția sub vălul trupului Său,
Care a mângâiat, El ne-a aprins inimile, făcându-ne să ne întoarcem la ceea ce
a fost, la parfumul plăcut al minunilor Sale.
Rugăciune:
Când El veni-va, fi-vom asemenea Lui,
pentru că L-am văzut cum este.
Să Te vedem cum ești, o, Doamne,
iată destinul nostru
care încă nu este în mâinile noastre.
Ci, venind, dăruiește-ni-l nouă, îndată!
Fericitul Augustin, De Confesiones 13.17.18
Psalmul 9
Că nu până în sfârșit va fi uitat săracul, iar
răbdarea săracilor în veac nu va pieri
(Ps. 9.18)
Frații
mei, nici o mare nu este atât de profundă și de adâncă precum gândul lui
Dumnezeu. El îngăduie prosperitatea răufăcătorilor și încearcă pe cei drepți. Nimic
mai adânc, nimic mai profund. În această adâncime, în acest abis al gândului
lui Dumnezeu, naufragiază orice necredincios. Vrei să treci peste acest abis?
Ia crucea lui Hristos și nu te vei scufunda. Ține aproape de Hristos. Ce
semnifică sfatul acesta: Ține aproape de Hristos? Pentru a ne învăța forma
aceasta de atașament, Hristos Însuși a venit să pătimească pe pământ.
Așadar,
suferi și tu din cauza spuselor lumii, precum Hristos le-a suferit în tăcere,
și nu te tulburi când vezi prosperitatea acelora care fac răul. Gândurile lui
Dumnezeu sunt de o adâncime insondabilă. Care este învățătura Lui?
Acum
slăbește frâul, dar mai târziu te va strânge. Viața, care pare atât de lungă,
este scurtă de fapt: toate cele ce se petrec aici, în cele de jos, trec repede.
Ce înseamnă viața omului, pe cât de lungă este veșnicia? Tu măsori puținele
tale zile, și voiești ca în scurgerea lor scurtă, să se împlinească orice lucru
ți l-ai putea dori: condamnarea celor păcătoși și răsplătirea celor credincioși.
Vrei ca toate acestea sș se împlinească în spațiul zilelor tale scurte?
Dumnezeu
le împlinește pe toate la vreme. De ce vrei să fii nerăbdător și să-i
impacientezi și pe alții? Dumnezeu e veșnic și așteptarea Sa este veșnică și
ea. Dar tu, omule trecător zici: Eu mai mult nu pot să fiu răbdător! Zilele
mele-s măsurate. Aceasta ține însă de tine. Leagă inima ta de veșnicia lui
Dumnezeu și vei fi veșnic împreună cu El
Rugăciune:
Doamne, Dumnezeule veșnic,
Tu aștepți să treacă vremea necredinței
noastre
În tinerețea Ta și răbdarea Ta,
pregătești vremea sfinților
să-i așezi pe cei sfinți în viața veșnică.
Fer. Augustin, Comentar la Psalmul 91.8
Psalmul 10
Domnul ascultă strigătul celor săraci
Tu, tu cine ești? Ești bogat? Mulți îmi spun :
Sunt sărac. Și rostesc adevărul. Cunosc săraci care mai au câte unele, dar știu
și săraci care n-au absolut nimic. Sunt, e drept și dintre aceia care posedă
aur și arginți. Dar de-ați ști câți sunt săraci
Săraci lipiți!
Sigur afli aceasta atunci când stai lângă un sărac. Pe cât de mare este
bogăția ta, tu care ești bogat, înaintea lui Dumnezeu nu ești altceva decât un
cerșetor. Iată, la ceasul rugăciunii se vede aceasta mai cu seamă. Tu ceri. De
n-ai fi sărac, de ce-ai mai cere? Să luăm seama: tu ceri pâine. Spui de fapt
așa: Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi! Este bogatul
sau săracul cel ce cere pâinea cotidiană?
Mereu Hristos n-a ezitat să zică: Dăruiește-mi
ceea ce ți-am dăruit. Ce-ai adus cu tine venind în lumea aceasta? Tot ceea ce
ai găsit când te-ai născut, Eu am creat. N-ai adus nimic, nu vei lua cu tine
nimic. De ce nu-mi dăruiești ceea ce Eu ți-am dăruit mai întâi, tu cel ce șezi
în abundență și belșug, în vreme ce săracul zace-n strâmtoare? Reflectați și
unul și altul asupra originii voastre comune: sunteți născuți amândoi la fel de
goi. Tu cel care-ai aflat mult, ce-ai adus tu personal?
Nu-ți cer decât ceea ce îmi aparține. Dă-mi și Eu îți
voi restitui la vreme. Am fost binefăcătorul tău? Fă-Mă acum datornic ție,
dăruindu-Mi. Fă-te creditorul Meu. Tu-mi dai puțin, Eu îți înapoiez din belșug.
Ceea ce tu-Mi dai este pământ. Eu îți dau cer, tu-Mi dai lucruri efemere. Ceea
ce-ți dăruiesc Eu, ține de veșnicie. În fine, pe tine ție te redau, când te cer
pentru Mine.
Rugăciune:
Doamne, deschide ochii mei!
Fă-mă să aflu în săraci
pe Acela
care a îngăduit să Se sărăcească pentru
mine.
Amin.
Fer. Augustin, Sermones 124.5
Psalmul 11
Vino-mi în ajutor, Doamne!
Sunt tulburat, dar nu până în sfârșit. Cum n-ar putea fi acela care a spus:
Ce rod veți culege atunci din lucrurile de care acum vă rușinați? Ați fost
rușinați în Adam, depărtați-vă de Adam și apropiați-vă da Hristos. Dacă în mine
mă voi rușina, în Tine, Doamne, nu mă voi rușina în vaec.
Zis-au dușmanii mei: Domnul l-a părăsit pe el. (Ps. 70.11) Toate acestea
au fost grăite de Hristos. Sunt chiar cuvintele strigate în tulburarea de pe
Cruce: Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit? Dumnezeu L-a
părăsit oare cu adevărat? Să nu fie! Acela era glasul nostru, glasul omului
celui vechi din noi, cel ce a fost răstignit împreună cu El; dintru acel om
luatu-Și-a însuși trupul Său, întrucât Maria descindea din Adam.
Putem gândi așadar, că toate aceste cuvinte au fost pronunțate de membrele
trupului celui tainic al lui Hristos, auzindu-se în glasul Lui, propria noastră
voce. El, de altfel, a putut rosti acestea, ,întrucât era reprezentantul
nostru: nu în ceea ce privește puterea și slava Sa, ci întru cele pe care le-a
preluat pentru noi; nu precum creatorul nostru, ci ca participant la omenitatea
noastră.
Rugăciune:
Doamne, de-mi voi pune în Tine nădejdea mea,
nu voi fi rușinat în veac.
Amin.
Fer. Augustin, Comentar la Ps. 70.3.12
Traducere Pr. Lect. Univ. Dr. Constantin Necula