BluePink BluePink
XHost
Oferim servicii de instalare, configurare si monitorizare servere linux (router, firewall, dns, web, email, baze de date, aplicatii, server de backup, domain controller, share de retea) de la 50 eur / instalare. Pentru detalii accesati site-ul BluePink.

Psalmul 1

Glasul lui Hristos – Glasul Bisericii

 

Pr. Dr. Constantin  Valer Necula

 

Fericit bărbatul care n-a umblat în sfatul necredincioșilor și în calea păcătoșilor nu a stat și pe scaunul hulitorilor n-a șezut.

 

Acest psalm ne vorbește despre smerenia Domnului nostru Iisus Hristos, despre Cap și despre mădulare.

Capul, născut din Maria, a murit și a fost îngropat, iar mai apoi a înviat, S-a înălțat la ceruri și șade de-a dreapta Tatălui, unde mijlocește pentru noi. Hristos este Capul nostru. Noi suntem mădularele Lui.

Biserica întreagă, împrăștiată pe tot pământul, este Trupul Său, al cărui Cap este El. Și spunem aceasta nu doar despre credincioșii care trăiesc astăzi, ci și despre cei ce au fost credincioși înaintea noastră și despre cei care vor supraviețui în credință după noi, toți, până la sfârșitul lumii, toți făcând parte, astfel, din acest Trup, al cărui Cap S-a înălțat la ceruri. Știm de-acum, așadar, cine este Capul și cine este trupul: Capul este Hristos, trupul suntem noi.

Pentru aceasta, dacă știm să ascultăm glasul Său, trebuie să—l recunoaștem ca acela al Capului, noi fiind mădularele: pentru că toate câte le-a suferit El, le-am suferit și noi în El, iar toate câte noi le suferim le compătimește și El în noi. Dacă suferă Capul, putem oare zice că nu suferă și mâna? Sau, iarăși, dacă suferă mâna, se poate zice că nu suferă și Capul? Sau dacă este în suferință piciorul, putem spune oare că nu este în suferință și capul? Când vreun mădular al nostru suferă vreo suferință oarecare, toate mădularele încearcă să ajute mădularul cel suferind.

Când Hristos a suferit, eram noi – omenitatea  - cei care sufeream în El, iar acum El este înălțat la cer și șade de-a dreapta Tatălui. În toată vremea El suferă, așadar, când Biserica Sa pătimește deșertăciunile acestei lumi, încercările și temerile care purifică, curățind Biserica, precum aurul în focul topitoarei se curățește.

Hristos unește deci întru El Trupul ți Capul, pentru aceea în glasul Lui, noi Îl recunoaștem și pe al nostru și în glasul nostru Se recunoaște El.

Să ascultăm acest Psalm, ascultându-L vorbind pe Însuși Hristos.

 

Rugăciune:

 

Doamne Iisuse Hristoase,

Tu ești Capul nostru,

prin mijlocirea drragostei noi suntem uniți cu Tine;

Tu ești cu noi.

Vorbește așadar în noi,

vorbește așadar prin noi,

pentru ca și noi să vorbim în Tine

Cel care împărățești în veacul veacului.

Amin.

(cf. Introducere la Ps. 54.4)

 

după: 1 Salmi pregati da S. Agostino

Ed. Paoline, sesta edizione, 1996

Idea originale di A. G. Hamman – Saint Augustine prie les Psaumes;

Desclée de Bronwer, 1980, trad. di Annamaria Parenzan,

introduzione di Beppe del Colle

 

                Psalmul 2

Domnul m-a pus împărat peste Sion

 

Iar Eu sunt pus Împărat de El peste Sion, vestind porunca Domnului.(Ps. 2.6)

 

            Titulatura ce I-a fost dată lui Iisus, pe când Se afla pe Cruce, era “Iisus Nazarineanul, Împăratul iudeilor” (cf. In. 19.19). Mântuitorul a vrut prin aceasta să învețe că, deși iudeii L-au dat morții, prin aceasta n-au putut să-L împiedice să fie Rege. Un Împărat ce a venit cu slavă și putere să facă dreptate după faptele lor. Stă scris în Psalm: “El M-a pus Împărat peste Sion, muntele cel sfânt al Lui.”

            Inscripția INRI a fost scrisă în trei limbi (ebraică, greacă și latină), pentru a arăta prin aceasta că El împărățește nu numai peste iudei, ci și asupra păgânilor. Pe de altă parte, același psalm spune la adresa iudeilor: “Iar Eu sunt pus Împărat de El peste Sion, muntele cel sfânt al Lui…”, dar spune de asemenea, referindu-se la Greci și la Latini: “Domnul a zis către Mine: «Fiul Meu ești Tu, Eu astăzi Te-am născut! Cere de la Mine și-Ți voi da NEAMURILE moștenirea Ta; și stăpânirea Ta, marginile pământului.»” (v. 7-8)

            Popoarele păgâne nu vorbeau numai greaca sau latina, dar aceste două limbi erau deasupra altora: limba greacă, în ce privește literatura, iar cea latină, în ce privește diplomația politică a Romei. Aceste trei limbi – ebraică, greacă, latin㠖 arătau că laolaltă, aceste trei popoare recunoșteau suveranitatea Lui.

            De asemenea, inscripția nu spunea: “Împărat al națiunilor” ci “Împărat al iudeilor”, pentru a reaminti, în acest fel, originea neamului creștinesc. “Căci din Sion va ieși Legea și Cuvântul lui Dumnezeu din Ierusalim.”(Isaia 2.3)

În acest fel, dacă deocamdată fiii Împărăției s-au aruncat în întuneric pentru că n-au acceptat regalitatea lui Hristos, mulți dintre ei vor veni din Orient și din Occident pentru a prinde un loc la ospăț (banchet), nu cu Platon și Cicero, ci cu Avraam, Isaac și Iacob în Împărăția Cerurilor (Mt. 8.11-12)

 

Sermones, 218, 5, 6

Rugăciune:

 

Doamne, vie Împărăția Ta

care vine pentru toți,

buni și răi,

în Hristos, Domnul nostru.

Amin.

 

după: Salmi pregati da S. Agostino

Ed. Paoline, sesta edizione, 1996

Idea originale di A. G. Hamman – Saint Augustine prie les Psaumes;

Desclée de Bronwer, 1980;

trad. di Annamaria Parenzan

introdutione di Beppe del Colle

 

 

 

Psalmul 3

Cu glasul meu către Domnul am strigat (Ps. 3.4)

 

“Cu glasul meu către Domnul am strigat”, adică n-am strigat cu glas trupesc, numai cu vocea, așadar, a cărei rezonanță rezultă din vibrați aaerului, ci cu glasul inimii pe care oamenii nu-l pricep, dar care la Domnul străbate  ca un strigăt. Cu glasul acesta, fecioara Suzana s-a făcut înțeleasă de Domnul; cu glasul acesta Domnul Însuși a învățat ucenicii Săi să se roage, spunându-le să o facă ținând ușa închisă, adică fără zgomot, în taina inimii.

Și nu se poate spune că ne rugăm cu mai puțină putere (cu mai mică intensitate), numai pentru faptul că din gura noastră nu se face auzit nici un cuvânt; de altfel, chiar și atunci când ne rugăm în tăcere, în inima noastră, dacă vin gânduri din afară să tulbure rugăciunea, nu putem spune: cu glasul meu către Domnul am strigat.

Spunem acesta cu adevărat, rostim aceste cuvinte numai când inima noastră, fără a mai fi distrasă de gânduri și ispite trupești, vorbește numai Domnului, care atunci o pricepe. Această rugăciune se poate numi strigăt pe bună dreptate, pentru vigoarea tensiunii care o animă.

Dorința de rugăciune, redă pacea și curăția inimii și o face să înțeleagă care sunt darurile pe care Dumnezeu le varsă din plin în sufletele noastre. Dumnezeu nu ascultă și nu împlinește dorințele noastre numai pentru că ele au fost invocate înaintea Lui; El este mereu gata să dăruiască lumina Sa, nu lumina aceea vizibilă, ci aceea a înțelepciunii date de Sfântul Duh; noi suntem aceia care n suntem gata a-L înțelege, când ne lăsăm purtați pe alte brațe și suntem orbi, lăsându-ne în patimile trecute.

Rugăciunea convertește inimile noastre către Acela ce este mereu gata a dărui, dacă știm să-I cerem. Această convertire curăță ochiul cel dinăuntru, vânând dorințele și patimile trupești. Privirea inimii află astfel curăția sa și poate astfel suporta lumina simplității divine ce vine dintr-o lucire nemuritoare și neschimbătoare, fără de apus. Acela ce se roagă, nu numai că suportă această lucire, ci este și fascinat de ea; nu este numai luminat, ci experimentează o lumină inefabilă, care este cu adevărat fericirea noastră.

 

Introducere Ps. 3,4

Rugăciune:

 

Doamne, vezi dorința noastră

este deja rugăciune înaintea Ta.

Fă să răsară în inima noastră

rugăciunea care este liniște,

așteptare a bunurilor care au să vină,

azi și mâine și-n veacul viitor.

Amin

Sf. Augustin

 

 

Psalmul 4

Pus-ai bucurie în inima mea

 

“Nădăjduiți în Domnul.” Ce vrea să spună aceasta? Ce se nădăjduiește, dacă nu binele? Fiecare dintre noi vrea să obțină de la Dumnezeu bunuri după pofta inimii sale, mai greu însă dintre bunurile lăuntrice, acelea care privesc pe omul cel dinăuntru și care singure sunt demne de dorința noastră.

“Pus-ai bucurie în inima mea.” Nu trebuie să căutăm bucuria în cele din afară; o fac poate acei împietriți la inimă, aceia care iubesc vanitatea și caută mereu minciuna. Caută în tine, acolo unde este pecetea luminii dăruite de Dumnezeu. Spune, de altfel, și Apostolul: Hristos Se sălășluiește și locuiește în omul interior, dinăuntru, care vede adevărul, căci Iisus a zis: “Eu sunt Adevărul.” Hristos grăia în Apostolul, când acesta scria: “Voi căutați o dovadă că Hristos vorbește în mine”(II Cor. 13.3)

Aceasta nu se sălășluiește dar, în cele din afară, cât în cele dinăuntru, în cele interne ale inimii, în acea cameră închisă, unde noi trebuie să ne rugăm.

“Cu glasul meu pe Domnul am strigat și m-a auzit. ”Unde te-a ascultat, auzindu-te? În cele dinăuntru ale tale. Unde este locul în care El dăruiește harul Său? În cele dinăuntru. Și unde te rogi, acolo fi-vei ascultat și dăruit cu fericire.

 

Rugăciune:

 

Intrat-ai în cele ale mele și eu rămas-am afară

și acolo te căutam.

Atinsu-m-ai

și-acum mă topesc de dorință după pacea Ta

pe care Tu mi-ai dat-o

acum și mâine și pentru veșnicie. Amin.

 

 

Fericitul Augustin, Din Confesiuni 10.27

 

 

 

 

 

 

Psalmul 5

Închina-mă-voi în sfânt locașul Tău… (Ps. 5.7)

 

În acest Psalm, atenția noastră este atrasă către smerenia celui ce este rob supus lui Dumnezeu. Glasul său vorbește întregului trup tainic al lui Hristos. Ne aducem aminte astfel că în Psalmi nu se aude vocea izolată a unei rugăciuni, ci aceea a tuturor acelora ce formează trupul lui Hristos.

Și, cum toți se află uniți într-un singur trup, tot astfel vorbește un singur om. Poate că ei, în ei înșiși, sunt nenumărați, dar în unitatea unui singur sunet sunt unul singur. Și acest trup unic prin unitate este și templul lui Dumnezeu, după spusa Apostolului: “… Pentru că sfânt este templul lui Dumnezeu care  sunteți voi”(I Cor. 3.17b). Voi, adică toți aceia care cred în Hristos cu acea credință ce se revarsă în iubire. A crede în Hristos este, în fapt totuna cu a-L iubi.

Câți cred în acest mod, sunt pietrele vii care edifică templul lui Dumnezeu; sunt lemnul cel nestricăcios al arcei mântuirii pe care apele Potopului nu au reușit să o scufunde. Și în acest templu – înțelegând oamenii care-L alcătuiesc – Dumnezeu ascultă rugăciunea și o împlinește.

A te ruga în templul lui Dumnezeu vrea să zică a te ruga în comuniune cu Biserica, în unitatea Trupului lui Hristos. Trupul lui Hristos este alcătuit din toți credincioșii împrăștiați pe fața pământului, ascultați pentru că se roagă în acest templu. Cine se roagă în comuniune cu Biserica – în care se împlinește icoana templului celui vechi – se roagă în Duh și în adevăr. În acest psalm, așadar, răsună glasul acestui templu.

 

Rugăciune:

 

Doamne,

Biserica este casa Ta.

Deschide-o tuturor popoarelor

pentru că din tot pământul

se înalță rugăciunea

acelora ce sunt uniți în credința în Mesia

Domnul nostru Iisus Hristos,

pentru veci.

Amin.

 

 

Fericitul Augustin, Confesiuni

 

 

 

 

 

Psalmul 6

Tu ești cu adevărat un Dumnezeu tainic

 

Când a venit Domnul, căci venit-a pentru a putea pleca, a venit în chip cu totul tainic. Pentru a fi cu adevărat întărit vederii noastre, a apărut între noi înveșmântat în slăbiciunea trupului. Era necesar să vină astfel pentru a fi văzut, spre a fi disprețuit, spre a fi crucificat (răstignit). Strălucirea slavei Sale, stă în divinitatea Sa, dar aceasta era ascunsă sub acoperământul cărnii. De aceea, dacă iudeii “ar fi cunoscut aceasta n-ar fi răstignit pe Domnul slavei” (I Cor 2.8).

Arătatu-S-a tainic în mijlocul iudeilor și al celor care-L dușmăneau, făcut-a minuni, suferit-a persecuții până în ziua în care a fost atârnat pe lemn. Și iudeii văzându-L astfel spânzurat pe lemn, L-au disprețuit și mai mult, înălțând, plini de mândrie capul înaintea Crucii Sale și zicând: “Dacă ești Tu cu adevărat Fiul lui Dumnezeu, coboară de pe Cruce!”

Dumnezeul dumnezeilor este, așadar, tainic, ascuns, iar cuvintele Sale exprimau mai mult compasiune decât maiestate. Nu-i glasul nostru acela care zice: “Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce mai părăsit?” (Ps. 21.2) Nu e oare acesta glasul păcătosului aflat în necurăția trupului? El, cel care a luat trup asemenea celui ce păcătuiește, de ce n-.ar fi luat un glas asemenea celui al păcătosului?

Dumnezeul dumnezeilor Se tăinuiește pe Sine, așadar când străbate printre oameni, suferind foamea și setea, șezând la oboseală, dorind din slăbiciunea trupului, când a fost prins, biciuit, umilit dinaintea judecății, când a răspuns mândriei judecătorului: “N-ai avea nici o putere asupra Mea, dacă nu ți-ar fi fost dată ție de Sus” (In. 19.11).

Când, purtat la Patimă, nu a deschis gura Sa ca o oaie înaintea celui ce o junghie și sfârșind cu răstignirea și cu îngroparea cea de trei zile, Dumnezeul dumnezeilor a fost mereu ascuns în taina Sa.

“Fericiți cei ce n-au văzut și au crezut.” Suntem bineveniți noi toți. Pământul întreg adunat de la o margine până la alta, din Orient până în Occident, nu L-a văzut, dar crede. Și atunci fraților? Acest Dumnezeu al dumnezeilor, ascuns atunci, rămâne tăinuit și astăzi? Rămâne tăinuit pe vecie? Să nu fie! Nu, sigur nu ! Ascultați: “Dumnezeu va să vie în toată slava Sa.”

 

Rugăciune:

 

Doamne, nouă celor ce nu L-am văzut

pe Fiul Tău în starea umilințelor Sale

îngăduie să-L însoțim

când va veni întru slavă!

 

 

Fericitul Augustin

din Comentarii la Psalmul 49.5-6

 

 

 

Psalmul 7

Tăcerea lui Iisus

 

Psalmul acesta a fost ocazionat de următoarea faptă: în cartea Regilor (II Regi 17), se vorbește despre Kush, (în traducere rom. Hușai), prietenul lui David, care a petrecut între cele ale lui Abesalom în revolta sa îndreptată împotriva tatălui său, întărindu-i acțiunea cu spusele sale în calitate de sfătuitor, salvând mai apoi pe rege cu vestirea faptelor ce au să fie (II Regi17.16). Dar, pentru a pricepe cu adevărat despre ce este vorba, trebuie să trecem dincolo de simpla povestire, dând la o parte vălul pe care David-proorocul, l-a așezat peste taina spuselor sale. Și vălul cade, citind faptul istoric în lumina lui Hristos.

Kush semnifică tăcerea și arată tăcerea pe care Domnul nostru a opus-o comploturilor dușmanilor Săi. El S-a închis în secretul celei mai adânci taine prin care fost-a încercată orbirea acelei părți din neamul lui Israel care persecută pe Domnul, încetând atunci când mulțimea popoarelor au intrat în Biserică și, astfel, tot Israelul a fost mântuit.

Apostolul face amintire de această taină profund㠖 și la această tăcere înalță glasul atunci când exclamă, rănit de uimire: “O, adâncul bogăției și al științei lui Dumnezeu! Cât sunt de necercetate judecățile Lui și cât de nepătrunse căile Lui! Căci cine a cunoscut gândul Domnului sau cine a fost sfetnicul Lui?”(Rom. 11.33-34)

Mai mult decât să explice această adâncime a tăcerii, Apostolul, iată, cu bună intenție, o propune admirației noastre. Pe calea acestei tăceri, Domnul Se ascunde în taina Pătimirii Sale sau altfel spus, darul cel mare al milei Sale și al purtării Sale de grijă în căderea de bunăvoie a fratelui său în vina detestabilă a trădătorului: moartea unui om, prin înțelepciunea purtării de grijă a lui Dumnezeu, întemeiază mântuirea tuturor oamenilor.

Acest psalm are acest înțeles când îl caută inima dreaptă, demnă de a i se descoperi taina Dumnezeului celui viu; cuvintele lui Kush descoperă toate câte le ascunde această taină a tăcerii. Acela care pentru necredincioși și persecutori rămâne tăcut și ascuns, pentru prietenii lui Hristos nu se mai arată așa: tăcerea ascunde taina lui Hristos pe care Dumnezeu le îngăduie să o descopere.

 

Rugăciune:

 

 

Doamne,

voim a înțelege cuvântul Tău,

acel cuvânt ce se ascultă numai în tăcere.

Zidește inimile noastre,

acest spațiu al liniștii și al ascultării.

Amin.

 

Psalmul 8

 

Laudele pruncilor și ale celor ce sug laptele maicilor lor…

 

O, Doamne, fă-ne pe noi să contemplăm cerurile, lucrul mâinilor Tale! Limpezește cu lumină norii între care ne-ai înălțat privirile ochilor noștri! Acolo, în liniște, este mărturisirea Ta care dă înțelepciune micuților. Primește ca fiind perfecte, o, Doamne, laudele ce vin din gura pruncilor și a celor ce sug!

Noi nu cunoaștem alte cărți (desigur, în afara Scripturii) care să dărâme cu atâta eficiență mândria și să distrugă inamicul care agită ideea împăcării cu Tine fără a renunța la păcatele noastre. Nu cunosc, Doamne, nu cunosc alte spuse care să fie în același timp pure (curate) și la fel, în același timp să oblige a da mărturie, făcându-mă să-mi supun capul meu jugului Tău, chemându-mă să-Ți înalț un cult eliberat de interese obscure.

Cum pricep eu toate acestea, o, Preabunule Tată! Dăruiește-mi acest har din momentul în care plecatu-m-am jugului Tău, pentru că Tu l-ai promis acelora care i se vor supune.

“Mila Ta, Doamne, până la ceruri și adevărul Tău până dincolo de nori.” Norii vor trece, cerurile vor rămâne. Propovăduitorii Cuvântului Tău, trece-vor din lumea aceasta într-alta, Scriptura înseși se împrăștie la toate neamurile, până la sfârșitul lumii. Ba chiar cerurile și pământul vor trece, dar cuvântul Tău, nu.

Noi înșine, copii iubiți ai Fiului Tău, nu știm ceea ce suntem. Hristosul Tău, cel ce a păzit curăția sub vălul trupului Său, Care a mângâiat, El ne-a aprins inimile, făcându-ne să ne întoarcem la ceea ce a fost, la parfumul plăcut al minunilor Sale.

 

Rugăciune:

 

Când El veni-va, fi-vom asemenea Lui,

pentru că L-am văzut cum este.

“Să Te vedem cum ești, o, Doamne,

iată destinul nostru

care încă nu este în mâinile noastre.

Ci, venind, dăruiește-ni-l nouă, îndată!”

 

Fericitul Augustin, De Confesiones 13.17.18

 

 

Psalmul 9

 

Că nu până în sfârșit va fi uitat săracul, iar răbdarea săracilor în veac nu va pieri

(Ps. 9.18)

 

            Frații mei, nici o mare nu este atât de profundă și de adâncă precum gândul lui Dumnezeu. El îngăduie prosperitatea răufăcătorilor și încearcă pe cei drepți. Nimic mai adânc, nimic mai profund. În această adâncime, în acest abis al gândului lui Dumnezeu, naufragiază orice necredincios. Vrei să treci peste acest abis? Ia crucea lui Hristos și nu te vei scufunda. Ține aproape de Hristos. Ce semnifică sfatul acesta: Ține aproape de Hristos? Pentru a ne învăța forma aceasta de atașament, Hristos Însuși a venit să pătimească pe pământ.

            Așadar, suferi și tu din cauza spuselor lumii, precum Hristos le-a suferit în tăcere, și nu te tulburi când vezi prosperitatea acelora care fac răul. Gândurile lui Dumnezeu sunt de o adâncime insondabilă. Care este învățătura Lui?

            Acum slăbește frâul, dar mai târziu te va strânge. Viața, care pare atât de lungă, este scurtă de fapt: toate cele ce se petrec aici, în cele de jos, trec repede. Ce înseamnă viața omului, pe cât de lungă este veșnicia? Tu măsori puținele tale zile, și voiești ca în scurgerea lor scurtă, să se împlinească orice lucru ți l-ai putea dori: condamnarea celor păcătoși și răsplătirea celor credincioși. Vrei ca toate acestea sș se împlinească în spațiul zilelor tale scurte?

            Dumnezeu le împlinește pe toate la vreme. De ce vrei să fii nerăbdător și să-i impacientezi și pe alții? Dumnezeu e veșnic și așteptarea Sa este veșnică și ea. Dar tu, omule trecător zici: Eu mai mult nu pot să fiu răbdător! Zilele mele-s măsurate. Aceasta ține însă de tine. Leagă inima ta de veșnicia lui Dumnezeu și vei fi veșnic împreună cu El…

 

 Rugăciune:

 

 

Doamne, Dumnezeule veșnic,

 Tu aștepți să treacă vremea necredinței noastre

În tinerețea Ta și răbdarea Ta,

pregătești vremea sfinților

să-i așezi pe cei sfinți în viața veșnică.

 

 

Fer. Augustin, Comentar la Psalmul 91.8

 

 

 

Psalmul 10

Domnul ascultă strigătul celor săraci

 

Tu, tu cine ești? Ești bogat? Mulți îmi spun : Sunt sărac. Și rostesc adevărul. Cunosc săraci care mai au câte unele, dar știu și săraci care n-au absolut nimic. Sunt, e drept și dintre aceia care posedă aur și arginți. Dar de-ați ști câți sunt săraci… Săraci lipiți!

Sigur afli aceasta atunci când stai lângă un sărac. Pe cât de mare este bogăția ta, tu care ești bogat, înaintea lui Dumnezeu nu ești altceva decât un cerșetor. Iată, la ceasul rugăciunii se vede aceasta mai cu seamă. Tu ceri. De n-ai fi sărac, de ce-ai mai cere? Să luăm seama: tu ceri pâine. Spui de fapt așa: “Pâinea noastră cea de toate zilele, dă-ne-o nouă astăzi!” Este bogatul sau săracul cel ce cere pâinea cotidiană?

Mereu Hristos n-a ezitat să zică: Dăruiește-mi ceea ce ți-am dăruit. Ce-ai adus cu tine venind în lumea aceasta? Tot ceea ce ai găsit când te-ai născut, Eu am creat. N-ai adus nimic, nu vei lua cu tine nimic. De ce nu-mi dăruiești ceea ce Eu ți-am dăruit mai întâi, tu cel ce șezi în abundență și belșug, în vreme ce săracul zace-n strâmtoare? Reflectați și unul și altul asupra originii voastre comune: sunteți născuți amândoi la fel de goi. Tu cel care-ai aflat mult, ce-ai adus tu personal?

Nu-ți cer decât ceea ce îmi aparține. Dă-mi și Eu îți voi restitui la vreme. Am fost binefăcătorul tău? Fă-Mă acum datornic ție, dăruindu-Mi. Fă-te creditorul Meu. Tu-mi dai puțin, Eu îți înapoiez din belșug. Ceea ce tu-Mi dai este pământ. Eu îți dau cer, tu-Mi dai lucruri efemere. Ceea ce-ți dăruiesc Eu, ține de veșnicie. În fine, pe tine ție te redau, când te cer pentru Mine.

 

Rugăciune:

 

Doamne, deschide ochii mei!

Fă-mă să aflu în săraci

pe Acela

 care a îngăduit să Se sărăcească pentru mine.

Amin.

 

Fer. Augustin, Sermones 124.5

 

 

 

 

 

 

Psalmul 11

Vino-mi în ajutor, Doamne!

 

Sunt tulburat, dar nu până în sfârșit. Cum n-ar putea fi acela care a spus: “Ce rod veți culege atunci din lucrurile de care acum vă rușinați? ” Ați fost rușinați în Adam, depărtați-vă de Adam și apropiați-vă da Hristos. Dacă în mine mă voi rușina, în Tine, Doamne, nu mă voi rușina în vaec.

“Zis-au dușmanii mei: Domnul l-a părăsit pe el.” (Ps. 70.11) Toate acestea au fost grăite de Hristos. Sunt chiar cuvintele strigate în tulburarea de pe Cruce: “Dumnezeul Meu, Dumnezeul Meu, pentru ce M-ai părăsit?” Dumnezeu L-a părăsit oare cu adevărat? Să nu fie! Acela era glasul nostru, glasul omului celui vechi din noi, cel ce a fost răstignit împreună cu El; dintru acel om luatu-Și-a însuși trupul Său, întrucât Maria descindea din Adam.

Putem gândi așadar, că toate aceste cuvinte au fost pronunțate de membrele trupului celui tainic al lui Hristos, auzindu-se în glasul Lui, propria noastră voce. El, de altfel, a putut rosti acestea, ,întrucât era “reprezentantul” nostru: nu în ceea ce privește puterea și slava Sa, ci întru cele pe care le-a preluat pentru noi; nu precum creatorul nostru, ci ca participant la omenitatea noastră.

 

Rugăciune:

 

Doamne, de-mi voi pune în Tine nădejdea mea,

nu voi fi rușinat în veac.

Amin.

 

Fer. Augustin, Comentar la Ps. 70.3.12

 

Traducere Pr. Lect. Univ. Dr. Constantin Necula